نشست سیزدهم انجمن علمی طراحی و خلاقیت
طراحی شناختی عبارتند از فهمیدن انسان یا درک سطوح شناختی در انسان و بکار بردن این توانایی ها در خصوص بهتر کردن ارتباط انسان با محیط، محصول، خدمات، سیستم ها، و … که با آن درگیر است، معرفی کرد. همه ی وظایف طراحان شناختی در راستای بکار بردن این دانش برای مزیت انسان ها و برقراری پل ارتباطی میان انسان و پیشرفت اجتناب ناپذیر تکنولوژی است.
طراحی شناختی استفاده از بینشهای طراحی، علوم اعصاب و روانشناسی شناختی تؤامان در ایجاد طرح های مؤثرتر است. روانشناسی شناختی و علوم اعصاب در راستای پاسخگویی به این سؤالات است که در فروشگاه های آنلاین چه چیزی کاربران را به سمت خود ترغیب میکند؟ یا چه پارامترهای بر تصمیم خرید کاربر مؤثر است؟ چه انگیزه هایی سبب میشود تا یک عکس را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم و در نهایت چه نشانه های تصویری منجر به تصمیم خرید کاربر میشود. طراحی شناختی ؛ همچنین از دیگر زمینه های احساسی و شناختی مرتبط با کاربر استفاده میکند تا درک ما را از نحوه واکنش افراد در برابر طراحی ها و محصولات محسوس و دیجیتال – مانند زمینه های تجزیه و تحلیل تصویر رایانه ای (توانایی رایانه ها برای تجزیه و تحلیل ترکیب تصاویر، یا حتی تشخیص آنچه در تصویر نشان داده شده، کمک کند) اقتصاد رفتاری (مطالعه نحوه انتخاب ما – اغلب ظاهراً غیر منطقی – در هزینه کردن پول خود) و ارتباط انسان و رایانه آگاه نماید. از سوی دیگر ما در این رشته رفتار و نحوه تفکر طراحان را مورد بررسی قرار میدهیم تا الگوی تفکر، خلاقیت و حل مسأله آنها را مدلسازی و در سایر دیسیپلین ها استفاده نماییم.
در سیزدهمین نشست از مجموعه نشستهای انجمن علمی طراحی و خلاقیت، برآنیم تا رشتۀ علوم شناختی-طراحی و خلاقیت را بهتر بشناسیم، با چالش ها و وجوه مثبت این رشته آشنا شویم و در نهایت درخصوص بازارکار فارغ التحصیلان این رشته به گفتوگو بپردازیم. چنانچه سؤالاتی از این رشته برای شما بی پاسخ مانده در این نشست مارا همراهی کنید و از ما بپرسید.
مطالب مرتبط
فیلم نشست های تخصصی علوم شناختی و رسانه منتشر شد
۱۳ / آبان / ۱۴۰۳
نشست تخصصی رسانه و علوم شناخت
۱۶ / مهر / ۱۴۰۳