آزمایشگاه تجربی و شناخت (حیوانی)

آزمایشگاه علوم اعصاب حیوانی در موسسه آموزش عالی علوم شناختی در سال ۱۳۸۵ با مجهزترین دستگاه ها و با تنوع بالایی از آزمون های رفتاری راه اندازی شد و تا کنون مورد استفاده دانشجویان دوره های دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد پژوهشکده علوم شناختی قرار داشته است و نتایج پژوهش های انجام شده در این آزمایشگاه که مستخرج از پایان نامه دانشجویان و یا طرحهای پژوهشی اساتید است در نشریات معتبر بین المللی انتشار یافته است.

در راستای پیشرفت علم و تولید دانش در کشور عزیزمان موسسه آموزش عالی علوم شناختی با در اختیار قرار دادن کلیه آزمایشگاهای تحقیقاتی خود آماده همکاری با سایر دانشگاه های کشور، اساتید، دانشجویان و علاقه مندان واجد شرایط در مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد در امر پژوهش می باشد.

دستگاه های موجود در آزمایشگاه علوم اعصاب حیوانی:

دستگاه Hole-Board:

آزمون Hole-Board  یک روش تجربی است که در پژوهش های علمی برای اندازه گیری اضطراب، استرس و احساسات در حیوانات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل قابلیت آن در اندازه گیری رفتارهای مختلف حیوان به یک آزمون محبوب در بین پژوهشگران تبدیل شده است. این دستگاه از یک صفحه پلاستیکی سفید رنگ (۳× ۴۰ ×۴۰ سانتیمتر) تشکیل شده است که در سطح آن ۱۶ سوراخ به قطر ۲ سانتیمتر تعبیه شده است. درون هر سوراخ چشمهای نوری مادون قرمز تعبیه شده و با این تکنولوژی تعداد دفعاتی که حیوان سرش را در مدت ۵ دقیقه وارد سوراخ ها کند شمارش می­ کند و  نیز بر روی صفحه علامت +  وجود دارد که آن را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کند. تعداد دفعاتی که حیوان از این خطوط عبور می کند، نشانه ی فعالیت حرکتی حیوان می­باشد.

دستگاه سنجش اضطراب  ELevated Plus-Maze:

این تست برای سنجش اضطراب بوده و برای اولین بار توسط Pellow و همکارانش ارائه شد. جنس این دستگاه از پلکسی گلاس بوده و چهار راهرو دارد که با هم علامت مثبت را تشکیل می دهند. طول و عرض هر کدام از راهروهاcm ۱۰×۵۰ است. دو راهرو باز در مقابل هم قرار داشته که در انتها نیز باز هستند و فقط دارای یک لبه یک سانتیمتری در طول راهروها برای جلوگیری از افتادن حیوان وجودارد. دو راهروی بسته دیگر با دیواره هایی به ارتفاع۴۸ cm   محدود شده است. چهار راهرو به یک محدوده مرکزی به ابعاد ۱۰×۱۰ سانتیمتر منتهی می شوند. کل این مجموعه توسط پایه ­هایی به ارتفاع cm ۵۰ بالاتر از سطح زمین قرار می‌گیرد.

دستگاه القای ترجیح مکان شرطی شده ( CPP ) Condition Place Preference:

 دستگاه ترجیح مکان شرطی شده ( CPP ) از چوب مخصوصی ساخته شده و دارای دو قسمت  ( Compartment )  مجزاست که توسط یک دریچه گیوتینی با هم ارتباط دارند. این دو قسمت دارای ابعاد مساوی ۱۵×۱۵×۱۵ ( ارتفاع، طول، عرض ) سانتیمتر می­باشند . دیواره ­ها و کف یکی از قسمتها به رنگ سفید و کف قسمت دیگر به رنگ سیاه در آمده است. آزمایش طی یک دوره ۵ روزه انجام می­گیرد. این دستگاه جهت بررسی مسیرهای پاداشی و سازوکارهای درگیر در آن استفاده می­شود.

دستگاه ثبت حافظه ترس Fear Test :

آزمونی است که در آن حیوان با پیش بینی کردن اتفاقاتی که از آن نفرت دارد و برای آن ناخوشایند است یاد گرفته و می آموزد. در این آزمون یک محرک ناخوشایند ( مثلاً شوک الکتریکی) با یک زمینه یا یک محرک خاص و خنثی(‌مثلا یک صدا) ارتباط داده می شود. این  ارتباط باعث  تداعی حس ترس در حیوان می شود. این دستگاه شامل جعبه‌ای به ابعاد ۵۵cm×۵۳×۶۷ می‌باشد. دیواره‌های داخلی جعبه توسط صفحات آکوستیک عایق شده است. در سقف جعبه دوربینی برای مشاهده حیوان و دو عدد بلندگو برای پخش صوت نصب شده است. یک فن برای تصفیه هوا و یک لامپ با نور ۲۴ وات در گوشه­ای دیگر از جعبه نصب گردیده است. جعبه شرطی‌ سازی با ابعاد ۲۵cm×۲۵×۲۵ در داخل جعبه آکوستیک قرار می‌گیرد. در کف این جعبه دستگاه شوکر قرار دارد که شامل میله‌های موازی از جنس استیل با قطر ۳/۰ سانتیمتر است. در روز آموزش حیوان به صورت انفرادی به اتاقک آزمون منتقل می‌شوند. دو دقیقه به موش اجازه جستجو در محیط داده می‌شود. سپس به مدت ۳۰ ثانیه صوتی با مشخصات ۴۰۰۰ Hz و ۹۰ dB‌ پخش می‌شود. در دو ثانیه آخر صوت شوک با مشخصات .۰۵ MA به حیوان داده می‌شود. بعد از ۳۰۰ثانیه حیوان از داخل جعبه درآورده می‌شود. روز آزمایش حیوان در داخل همان محیط و با  همان شرایط قرار می‌گیرد با این تفاوت که شوک به حیوان داده نمی‌شود. مدت زمان بی­حرکتی حیوان ثبت می‌شود.

دستگاه :Step Through

دستگاه یادگیری اجتنابی غیر فعال از جعبه ­ای تشکیل شده است که به وسیله یک دیواره به دو قسمت با اندازه یکسان ( ۳۰×۲۰×۲۰ ) تقسیم می­شود. در وسط دیواره یک درب گیوتینی با ابعاد  cm۹×۷ سانتیمتر وجود دارد که می­تواند در مواقع لزوم برداشته شود. یک بخش دستگاه سفید می­باشد.کف و دیواره هایی آن از جنس پلکسی گلاس سفید ساخته شده است و یک لامپ الکتریکی w ۲۵ به فاصله  ۵۰  سانتیمتر از کف دستگاه، آن را روشن می­سازد. بخش دیگر دستگاه تاریک است و دیواره­ های آن از جنس پلکسی گلاس سیاه می­باشد، درکف این قسمت میله­ های فولادی با فاصله ۱ سانتیمتر از هم قرار می­گیرند.  این میله­ ها به وسیله سیم رابط به دستگاه استیمولاتور متصل می­شوند.

دستگاه استریوتاکسی:

توسط این دستگاه و با استفاده از اطلس پاکسینوس و مختصات نقاط مختلف مغز می­توان نواحی گوناگون مغز حیوان را جراحی کرد و سپس بر روی هسته­ های مغز کانول گذاری و یا کاشت الکترود انجام داد و نقش هسته­ های مزبور را در رفتارهای مختلف بررسی کرد. 

دستگاه  Vibroslice:

این دستگاه جهت برشگیری بافت مغز در حد چندین میکرومتر استفاده می­شود. بعد از برشگیری، مقاطع تهیه شده توسط استریو میکروسکوپ عکس برداری شده، مکان دقیق هسته ­های مغزی مورد بررسی قرار می­گیرد.

دستگاه محرومیت از خواب Sleep Deprivation  :Total

این دستگاه جهت بررسی مکانیسم محرومیت خواب استفاده می­شود. در این روش حیوان بر روی پدال­های متحرکی که در زیر آنها محفظه ی از آب است قرار می گیرد این پدال ها با سرعت یکسانی در جهت  مخالف رو به بالا و پایین جابجا می شود طوری که حیوان برای خیس نشدن و غرق نشدن در آب مجبور است روی پدال ها جابجا شود  این موضوع سبب می­شود حیوان بصورت کامل در طول شبانه روز از خوابیدن محروم شود بعد از القای محرومیت از خواب کامل می­توان سازوکارهای مختلف مغزی و عملکردهای شناختی ناشی از محرومیت از خواب کامل را بررسی کرد.

دستگاه محرومیت از خوابSleep Deprivation  Rem:

در این دستگاه از سـکوهایی اسـتفاده شده، که در تانکی با محیط آبی قرار گرفته است. حیوانات مورد مطالعه بر روی سکوها قـرار مـی­گیـرد. ایـن وضـعیت بـه حیـوان اجـازه خـواب غیـررم  Non REM و بیـداری را مـ­­ی­دهـد، ولـی از آنجـایی کـه شـروع خواب رم بـا شـل شـدن عـضلات محـوری و گـردن همـراه است، حیوان از روی سکو رها شده به درون آب افتاده، بیـدار شده و این امر موجب محرومیت از خواب رم در حیوان می­شود.

تست شنای اجباری   FST(Forced Swimming Test):

این تست یکی از رایجترین و معتبرترین تست­های حیوانی جهت سنجش افسردگی می­باشد. در این آزمون نوع حرکات حیوان، نحوه­ی شنا کردن و قطع حرکات دست و پا زدن بطور قراردادی معیاری برای شنجش افسردگی و امید به زندگی در حیوان می­باشد.

تست روتارد:

به کمک این دستگاه روتارود به بررسی مقاومت در برابر خستگی در رت و سوری، همچنین بررسی اثر داروها و مواد مختلف بر هماهنگی عصب و عضله پرداخته می­شود.

آزمون موریس واتر میز (Morris Water Maze):

مــاز آبــی موریــس یکــی از محبوب­ترین آزمون­هــا در علوم اعصاب، علــوم اعصـاب شـناختی و فیزیولوژی اسـت  که به منظــور ارزیابــی حافظــه و یادگیــری فضایــی در جونــدگان انجــام می­شــود. این آزمون شامل چهار روز تمرین یا یادگیری و یک روز تست می­باشد. حرکـت و رفتـار حیـوان بـه وسـیله یـک دوربیـن مـادون قرمـز کـه در ارتفـاع دو متـری بـالای ناحیـه مرکـزی مخــزن قرارگرفتــه ردیابــی و کنتــرل می­شــود.

تست وای میز( Y _ Maze):

این وسیله از سه بازو تشکیل شده  که برای ســنجش رونــد حافظــه کوتاه مدت استفاده می­شود این آزمون در اتــاق نســبتا تاریــک، بــدون ســر و صــدا و استرس انجــام می­شــود

آزمون اوپن فیلد(Open Field Test)  :

آزمون اوپن فیلد معمولا برای مطالعات رفتاری، نقص حرکتی، اضطراب و افسردگی در حیوانات آزمایشگاهی  کاربرد دارد. این دستگاه  از یک مربع تیره با دیواره­ های بلند تشکیل شده است. از این تست معمولا در مطالعه­ ی واکنش­ های رفتاری، اثر داروهای ضد اضطراب و افسردگی وعکس العمل اندام های حرکتی به موادی مانند مواد مخدر، الکل، مورفین و…. مورد استفاده قرار می­گیرد.

معمولا حیوان در مرکز این دستگاه قرار می­گیرد و رفتار حیوان را در یک بازه زمانی معمولا ۵ دقیقه ثبت می­کنند. زمانی که حیوان ترس و اضطراب دارد در کنار دیواره­های بلند مانده و از رفتن به مرکز محیط و جستجو در آنجا خودداری می­کند ولی زمانی که ترس، اضطراب و افسردگی نداشته باشد برای شناختن بیشتر دنیای پیرامونش به هر طرف ار آن از صفحه ­ی مربعی قدم می­گذارد و محیط را کاوش می­کند.

تست Hot-Plate:

دستگاه Hot-plate برای تشخیص سیستم درد وضد درد طراحی شده و از یک صفحه ­ی فلزی مدور به قطرcm ۲۵ تشکیل شده که به وسیله جریان الکتریسته داغ شده و معمولا زمانیکه به دمای ۵۵ درجه سانتی گراد رسید آزمایش شروع شـده و حیوان روی این صفحه داغ قرار گرفته و زمان شروع یا صفر ثبت می شود و به محض شروع لیسیدن دست ها یا پاها و یا تغییرخاص در قدم گذاری میـزان تحمـل درد حیوان ثبت می­گردد.

تست بررسی تعاملات اجتماعی ((Social Interaction:

این تست در بررسی بیماری اوتیسم جوندگان بسیار حائز اهمیت است. در این آزمون به رفتارهای اجتماعی جوندگان بوسیله­ ی تست تعاملات اجتماعی پرداخته می­شود.

تست ورزش (Treadmill):

این دستگاه به طور گسترده ­ای در مطالعات شناختی، علوم اعصاب، فیزیولوژی ورزشی، اعتیاد مورد استفاده قرار می­گیرد و در بررسی اثرات ورزش اجباری بر بیماری­ ها، اختلالات و فاکتورهای مختلف کاربرد دارد. این دستگاه  قابلیت تنظیم چندین دور سرعت و شیب را برای بررسی مطالعات متنوع دارا می­باشد.