آموزش مهارت نوشتن از منظر شناختی

ویژه معلمان و مدرسان

نوشتن عالی‌ترین مهارت ارتباطی است. نقش این مهارت در انتقال علم و فرهنگ از دیگر محمل‌های زبانی بیشتر است و به همین دلیل جوامع زبانی دارای کتابت، در فرهنگ بشری جایگاه ویژه‌ای دارند. روان‌شناسان زبان اعتقاد دارند که مهارت نوشتن به طور معمول پس از سه مهارت زبانی سخن گفتن و گوش دادن و خواندن آموخته می‌شود. به عبارت دیگر یادگیری آن مشکل‌تر است و تسلط بر آن به سختی میسر می‌شود و آموزش آن نیز چالش‌هایی دارد. به همین دلیل کمتر معلم و مدرسی است که از نوشته‌های دانش‌آموزان و دانشجویانش راضی باشد و این نارضایتی دلیل محکمی است براینکه آموزش مهارت نوشتن اشکال دارد و رفع آن باید در دوره ابتدایی که اساس آموزش آینده است، صورت گیرد. در این کتاب با الهام از دستاوردهای شناختی که در تقابل با آموزه‌های سنتی آموزش انشا یا نگارش قرار دارد، به زبان ساده به معلمان دوره ابتدایی ۳۱ پیشنهاد آموزشی داده شده و برای تسریع در کاربرد، مستندات علمی در قالبی جداگانه با عنوان «پنجره» آورده شده است.