دهمین همایش بین المللی علوم شناختی به کار خود پایان داد

دهمین همایش بین‎المللی علوم ‎شناختی بعد از ظهر روز جمعه با تقدیر از صدها نفر از استادان، پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان  شرکت‎کننده در نشست‎ها و برنامه‎های کوناگون و نیز با معرفی بهترین پوسترهای علمی ارائه شده به همایش به کار سه روزه خود پایان داد.

 

 

دهمین همایش روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با سخنان دکتر روح‎الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، دکتر سید کمال خرازی رییس هیات امنای موسسه آموزش عالی علوم‎ شناختی، و دکتر سهراب حاجی‎زاده و دکتر مهدی تهرانی‎دوست، به ترتیب رییس و دبیر علمی همایش، کار خود را آغاز کرد و روز جمعه ۲۸ اردیبهشت با سخنان دکتر محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‎های شناختی به فعالیت سه روزه پایان داد.

 

  

 

موسسه آموزش عالی علوم شناختی امسال دهمین همایش دو سالانه علوم  شناختی خود را با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس در دانشکده علوم و فناوری‎های بین رشته‎ای آن دانشگاه برگزار کرد. موسسه یازدهمین همایش را در سال ۱۴۰۵ برگزار خواهد کرد.

تنوع موضوعات مرتبط با حوزه علوم شناختی از ویزگی‎های دهمین همایش بود. علاوه بر شش سخنران کلیدی،  ۹۵ نفر از استادان و پژوهشگران در ۲۴ نشست تخصصی پیرامون مباحث مرتبط با سه موضوع کلی روانشناسی و شناخت، علوم اعصاب و فناوری‎های عصب‎شناختی سخنرانی کردند و به پرسش‎های شرکت‎کنندگان پاسخ دادند. موضوعات هر یک از  نشست‎های تخصصی به همراه چکیده کلیه سخنرانی‌ها، مقالات و پوسترهای ارائه شده در دهمین همایش از طریق سامانه اینترنتی آن به نشانی iccs.icss.ac.ir قابل دسترسی است. تمام برنامه‎های همایش در طول مدت سه روز کاری آن بطور مستقیم از طریق سکوی “اسکای روم” پخش شد.

کمیته علمی دهمین همایش از تعداد پرشمار مقالات دریافتی، ۴۰ مقاله را برای ارائه شفاهی و ۱۵۰ مقاله دیگر را برای ارائه بصورت پوستر انتخاب کرد. از میان پوسترهای به‎نمایش‎گذاشته‎شده طی سه روز کاری همایش داوران شش پوستر را به عنوان پوسترهای برتر انتخاب کردند. در مراسم پایانی همایش به نویسندگان پوسترهای برتر لوح تقدیر و جوایزی اعطا شد. سمانه صفری از دانشکده علوم و فناوری‎های پیشرفته دانشگاه علوم پزشکی همدان، نسیبه امینی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سروش فاضل از دانشکده علوم تربیتی و روان‎شناسی دانشگاه تبریز، امیر حسین محمدی و مریم حبیبی‎فر و مهرناز محمدی از موسسه آموزش عالی علوم شناختی لوح تقدیر و جوایز پوسترهای برتر در دهمین همایش را دریافت کردند.

 

 

در سه روز همایش شش کارگاه آموزشی نخصصی با شرکت بیش از یک‎صد شرکت‎کننده  به موازات سایر برنامه‎های علمی همایش تشکیل شد. تحریک مبتنی بر فرکانس توسط دکتر پیمان ابهریان، کارآفرینی در حوزه فناوری‎های شناختی توسط دکتر حامد بهمنی، آموزش عملی استروتکسی توسط دکتر محمد حسین محمدی،نقش تمرینات شناختی در بهبود مداخلات شناختی – رفتاری توسط دکتر ویدا میرابوالفتحی، تشریح عملی مغز انسان  با مرور بر نوروآناتومی سطحی، مقطعی و رادیولوژی توسط  دکتر آمنه امیدی و در نهایت طرح رفتار، مدل ها، ساختار کاربرها توسط دکتر شقایق چیت‎ساز در کارگاه‎های دهمین همایش درس داده شد.

در مراسم پایانی همایش  دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‎های شناختی طی سخنانی به شرح چترهای حمایتی ستاد از پژوهشگران، استادان، دانشجویان و مراکز علمی و دانشگاهی کشور به منظور ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی پرداخت. بنا بر اظهارات دکتر سید محمد مهدوی به همین منظور بیش از چهارصد طرح تحقیقاتی و فناورانه در حوزه شناختی در سطح کشور با حمایت ستاد تحت رهبری وی به اجرا گذاشته شده است.

 

 

وی گفت بیش از ۷۰ مرکز علمی، دانشگاهی و تحیقاتی کشور طی سال‎های اخیر با حمایت مستقیم ستاد به تجهیزات و افزارهای پیشرفتۀ ساخت داخل برای فعالیت‎های پژوهشی در حوزه علوم اعصاب و شناختی مجهز شده‎اند. همچنین بیش از یک‎هزار و پانصد پژوهشگر و نیروی انسانی کارآمد در حوزه‎های علوم شناختی در سطح کشور با حمایت‎های ستاد و همکاری استادان و متخصصان تربیت شده و در حال فعالیت هستند.

دکتر محمد رضا شالبافان رییس کلینیک تخصصی مغز و شناخت وابسته به موسسه آموزش عالی علوم شناختی و دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در سخنانی فعالیت‎های بالینی، آموزشی و پژوهشی موسسه در حوزه‎های علوم شناختی را شرح داد.