روانشناسی اجتماعی در مدرسه

ماهیت اجتماعی مدرسه و اثرات آن بر رفتار شاگردان که بخشی از حوزه روانشناسی اجتماعی است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ کتاب روانشناسی اجتماعی در مدرسه تلاشی برای رفع این کمبود است. منبعی که می‌تواند در دروس روانشناسی اجتماعی تعلیم و تربیت و روانشناسی اجتماعی مدرسه مفید باشد. کتاب مشتمل بر ۱۲ فصل است. فصل اول اختصاص به معرفی سیستم اجتماعی مدرسه دارد. فصل دوم به نقش جامعه، فرهنگ و سیاست بر مدرسه می‌پردازد. فصل سوم به موضوع نفوذ اجتماعی و مدرسه اختصاص یافته است. شناخت اجتماعی به عنوان یکی از مباحث مهم در فصل چهارم مطرح شده است. فصل پنجم با توجه به اهمیت گروه‌ها به معرفی آن‌ها در مدرسه پرداخته است، به دلیل گستردگی این بحث موضوع تنوع و کارکرد گروه‌ها در فصل ششم مطرح شده است. جو و فرهنگ مدرسه به عنوان یک موضوع مهم اجتماعی در فصل هفتم معرفی شده است. فصل هشتم به انگیزش پرداخته است. خویشتن و موضوعاتی مانند سرمایه اجتماعی و سرمایه روان‌شناختی در فصل نهم معرفی شده است. دو موضوع آسیبی تقلب و زورگویی در مدرسه در فصل‌های ۱۰ و ۱۱ مورد بحث قرار گرفته است. آخرین فصل باتوجه به تحولات فناوری به موضوع مدرسه و رسانه اختصاص یافته است. در تمامی این مباحث به‌روزسانی، ترکیب تجربه و دانش نظری به کار گرفته شده است.