روانشناسی رسانه های اجتماعی

این کتاب درباره روان شناسی رسانه های اجتماعی است و می کوشد تا توضیح دهد چگونه زندگی روزمره ما و فرهنگ مدرن تا این حد با چنین سرویس‌های محبوب و جذاب، اشباع شده اند. هدف ما پاسخ به پرسش‌هایی است مانند:

  • چگونه هویت های خویش را در پروفایل های رسانه های اجتماعی بیان می کنیم؟ چرا «واقعی» بودن در رسانه های اجتماعی کار دشواری است؟ چرا فرپینگ  برای برخی افراد بسیار گیرااست اما برای شماری دیگر براستی گیرایی ندارد؟ آیا ما هنوز هم می توانیم در محیط های بی نام و نشان حضور داشته باشیم؟
  • چرا هنگام به‌روزرسانی وضعیتمان، چیزهایی را بیان می‌کنیم که در «جهان واقعی» نمی گوییم؟ چرا با وجودیکه مشکلات ناشی از حوزه خصوصی را درک می کنیم، هنوز هم هنگام به روزرسانی وضعیتمان، اطلاعات شخصی بسیاری را بارگذاری می کنیم؟ آیا بهتر است که به‌روزرسانی‌های ما به مرور زمان ناپدید شوند؟ چه حسی دارد که همه به روزرسانی های گذشته رسانه های اجتماعی شما، سال ها بعد، همچنان وجود داشته باشند؟
  • به اشتراک گذاری تصاویری که به مرور زمان محو می شوند، چه فایده ای دارد؟ چرا آدمها همراه عکس‌هایشان، داده‌های مربوط به مکان جغرافیایی‌شان را هم در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند؟ چرا مردم دوست دارند ویدئوهای زنده از زندگی شخصی خود را پخش کنند؟ آیا با بارگذاری عکس‌های زیاد از خودتان، می توانید دوستان جدیدی پیدا کنید؟
  • این‌که کسی زمان زیادی طول می دهد تا به یک پیام خصوصی پاسخ دهد، به چه معناست؟ ارسال توییت نهفته  چه وقت، ایده خوبی است؟ چرا آدم‌ها بعضی وقت‌ها در پروفایل شما چیز می‌نویسند، اما زمان دیگری برایتان پیامک می فرستند؟ چرا بعضی‌ها پیام دادن در شبکه‌های اجتماعی را به رسانه‌های اجتماعی ترجیح می دهند؟ یک چیز در روانشناسی و رسانه‌های اجتماعی مشترک است اینکه آدم‌ها درباره‌شان نظریاتی دارند. همه تجربه شخصی از روانشناسی دارند و همه‌مان درباره رفتارهایی که از اشخاص می بینیم، حدس و گمان‌هایی میزنیم؟ در مورد رسانه های اجتماعی نیز همین طور است: هر کس که از رسانه های اجتماعی استفاده می کند، درباره تجربه‌اش نظری دارد.

مطالب مرتبط