سوئد برای جمع کردن ته سیگار از خیابان‌ها، از کلاغ‌ها کمک می‌گیرد

سوئدی‌ها کلاغ‌ها را آموزش داده‌اند تا ته سیگارهای به جا مانده در خیابان‌های یکی از شهرهای این کشور را جمع‌آوری کنند. گفته شده ته سیگار رایج‌ترین شکل زباله پلاستیکی در دنیاست که ۶۲ درصد از حجم کل زباله‌های پلاستیکی سوئد را تشکیل می‌دهد.

به گزارش یورونیوز، کلاغ‌ها در شهر «سودرتلیه» در نزدیکی استکهلم، پایتخت سوئد به جمع‌آوری ته سیگارها مشغول شده‌اند. استارتاپ «Corvid Cleaning» دستگاهی طراحی کرده که در ازای دریافت هر ته سیگار به کلاغ‌ها مقدار کوچکی غذا می‌دهد. همین سازوکار باعث شده این جانداران باهوش مدام ته سیگارهای بیشتری جمع‌آوری کنند تا غذای بیشتری بگیرند.

«کریستین گونتر-هانسن»، مغز متفکر این پروژه می‌گوید تحقیقات نشان داده که کلاغ‌ها می‌توانند پس از نخستی‌سانان باهوش‌ترین موجودات کره زمین باشند و احتمالا به اندازه یک کودک هفت ساله توانایی استدلال دارند. محققان دقیقا به همین دلیل کلاغ‌ها را برای این پروژه انتخاب کرده‌اند.

 

کلاغ‌ها داوطلبانه ته سیگار جمع می‌کنند

گونتر-هانسن می‌گوید: «آموزش دادن به آن‌ها راحت‌تر است و این موجودات آسان‌تر می‌توانند رفتار یکدیگر را یاد بگیرند. به‌علاوه، احتمالش کمتر است که آن‌ها به اشتباه زباله بخورند.» او مدعی است که کلاغ‌ها به‌صورت داوطلبانه در این پروژه شرکت می‌کنند.

شهر سودرتلیه سالانه ۱.۹ میلیون یورو برای پاکسازی خیابان‌ها هزینه می‌کند. گونتر-هانسن باور دارد که کلاغ‌ها می‌توانند هزینه جمع‌آوری زباله از خیابان‌ها را تا ۷۵ درصد کاهش دهند. چون هزینه برداشتن هر ته سیگار حدود ۱۲ سنت است، ولی با همکاری کلاغ‌ها این هزینه به ۳ سنت می‌رسد.

این اولین باری نیست که از کلاغ‌ها برای جمع‌آوری زباله کمک گرفته می‌شود. در سال ۲۰۱۸، در پارکی به نام «Puy du Fou» در غرب فرانسه به کلاغ‌ها آموزش داده شد که ته سیگار و سایر زباله‌ها را در ازای غذا جمع‌آوری کنند. مسئول پارک در آن زمان گفته بود بخشی از هدف این پروژه یادآوری این نکته به انسان‌هاست که طبیعت می‌تواند نگهداری از محیط‌زیست را به ما بیاموزد.