مغز سخن چین

راما چاندران یکی از پیشگامان علم در عصر حاضر و دانشمند برجسته علوم اعصاب است. ریچارد داوکینز به راما چاندران به خاطر اکتشافات جالب توجهش لقب مارکوپولوی علوم اعصاب را داده است. راما چاندران در شاهکار تکرار نشدنی خود یعنی کتاب مغز سخن چین، در جستجوی ویژگی هایی است که ما را انسان می‌سازند. او در مغز سخن چین نشان می‌دهد چگونه مختل شدن کارکرد مغز، می‌تواند اسراری را درباره عملکرد طبیعی مغز برملا کند. تاکید وی در این کتاب بیش از همه برروی خصوصیات منحصر به فرد انسانی است.

کتاب ماجراهای بیمارانی را به تصویر می‌کشد که دچار آسیب و یا ضایعه مغزی شده اند و در نتیجه آن، تجربه ذهنی یا ادراکی غیرعادی را گزارش می‌کنند. راما چاندران تلاش می‌کند با مطالعه این بیماران به ویژگی های منحصر به فرد انسانی ما پی ببرد. از داستان زنی که در مواجهه با درد می‌خندد، خلبانی که پس از جراحی آپاندیس همسر خود را نمی‌شناسد؛ مردی که بعد از تصادف مادرش را زنی شیاد می‌داند که تظاهر می‌کند مادر اوست؛ دختری که هر عدد را به رنگ خاصی می‌بیند، پسربچه اوتیسمی که بهتر از داوینچی نقاشی می‌کشد، فرد مبتلا به سکته مغزی که فلج خود را انکار می‌کند گرفته تا مهندس نرم افزاری که در نتیجه تومور مغزی حضور دوقلوی خیالی خودش را تجربه می‌کند، همه و همه در این کتاب با ذکر جزئیات به تصویر کشیده شده اند و اطلاعات شگفت انگیزی از مغز را در اختیار ما می‌گذارند.

«مغز سخن چین» از جمله کتاب‌های جدیدی است که به کتابخانه موسسه اضافه شده است. این اثر توسط راما چاندران نگارش و معصومه ملکیان ترجمه شده است. انتشارات تهران سایلاو در سال ۱۳۹۹ این کتاب را منتشر کرده است.

 

مطالب مرتبط