نشست بیست و سوم انجمن علمی طراحی‌شناختی

نرم‌افزار VOSviewer برنامه‌ای کاربردی برای ترسیم شبکه‌های علمی و مطالعات مبتنی بر علم‌سنجی است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان به تحلیل داده‌های مستخرج از پایگاه‌های علمی پرداخت. این شبکه‌ها ممکن است شامل مجلات، پژوهشگران یا نشریات خصوصی باشند و می‌توانند بر اساس استناد، پیوند کتابشناختی، استناد مشترک یا روابط هم‌نویسندگی ساخته شوند. تحلیل هم‌واژگانی، هم‌استنادی، مطالعات کتاب‌سنجی و علم‌سنجی از توانمندی‌های این نرم‌افزار است.

نرم افزار VOSviewer همچنین قابلیت متن‌کاوی را ارائه می دهد که می تواند برای ساخت و تجسم شبکه های همزمان عبارات مهم استخراج شده از مجموعه ای از ادبیات علمی استفاده شود. بیبلیومتریک یا کتابسنجی یک نوع روش سنجش آماری است و الگوی ارتباطی میان نویسندگان و متون را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، رابطه‌ای که میان نویسندگان و منابع وجود دارد با استفاده از روش‌های آماری مانند توزیع پراکندگی، تحلیل استنادی و جز آن سنجیده و تعیین می‌شوند. بنابراین، هدف کتابسنجی انجام نوعی تحلیل کمی روی منابع گوناگون همانند کتاب، منابع دیداری و شنیداری، و دیگر انواع منابع است.

داده‌های ورودی این نرم‌افزار شامل اطلاعات کتاب‌شناسی مقاله‌ها در حوزه مطالعاتی مورد نظر کاربران است. این داده‌ها شامل عنوان، نویسندگان، چکیده و واژگان کلیدی است. فرمت‌های متعددی برای تولید داده کتاب‌شناسی وجود دارد که توسط پایگاه‌های استنادی ارائه می‌شود. این نرم‌افزار منابع داده زیر را می‌پذیرد:

  • داده‌های شبکه‌ای
  • داده‌های کتاب‌شناسی
  • منابع داده متنی

داده‌های کتاب‌شناسی bibliographic انتخاب مناسبی برای ترسیم نقشه‌های هم‌واژگانی و هم‌استنادی برای پخش پیششینه‌پژوهش پایان‌نامه‌ها هستند. اگر به وب آو ساینس دسترسی دارید خروجی این پایگاه به سادگی قابل خواندن است.

توانایی های نرم افزار VOSviewer

-نرم افزار کم حجم و پر قدرت

-دسترسی به منابع داده ها، گردآوری داده ها

-تحلیل داده ها، مصور سازی و گزارش نتایج

-داشتن خروجی های متناسب با نیاز محققین

-امکان ذخیره سازی اطلاعات در فرمت های مختلف

-بررسی های نقشه های بزرگ

استخراج داده از پایگاه های داده های علمی

دادههای مورد نیاز تحلیل های بیبلیومتریک را میتوان از پایگاههای تحقیق  Scopus و Web of Science (WoS) ،Research Gate ،Google Scholar  استخراج کرد.

استخراج داده از پایگاه های داده علمی Web of Science (WoS)

استخراج داده از پایگاه های داده علمی Scopus

استخراج داده از پایگاه های داده علمی Dimentions

استخراج داده از پایگاه های داده علمی Lens

استخراج داده از پایگاه های داده علمی Pubmeds

زمان: ۱۹ مهر و ۳ آبان

ساعت: ۲۱ تا ۲۲

لینک ثبت‌نام:

https://mohit.online/fa/event/h0vh2r

مطالب مرتبط