نشست فرهنگ و طراحی
فرهنگها ممکن است تحت حاکمیت نظامی از قواعد یا گنجینهای از متنها خواسته یا ناخواسته به شکل تحمیل کنندهی الگوهای رفتاری درآیند. چنانچه هر محصول انسانساخت را نوعی متن قلمداد کنیم این سؤال به ذهن خطور میکند که آیا میان فرهنگ مبدأ که انواع محصولات ملموس، دیجیتال و خدمات برای آنها طراحی شده و سبک و سیاق طراحی انجام شده ارتباط معنیداری وجود دارد؟
اگر بپذیریم که رفتار کاربران در فرهنگهای خاص با توجه به بافتار خاص فرهنگی و نشانگان تولید شده در همان فرهنگ رمزگذاری شده، لذا طراح برای خلق هر محصول نیازمند به رمزگشایی کاربران مبتنی بر مختصات همان فرهنگ است تا محصول تابعی از ویژگیهای آن فرهنگ و نیازهای مرتبط با آن فرهنگ خاص باشد. از سوی دیگر میتوان چنین برداشت کرد که یک محصول میتواند بر فرهنگ استفاده و رفتار آنها تأثیرگذار باشد و فرهنگ خاص خود را در حین استفاده خلق کند.
در این نشست برآنیم تا ارتباط میان فرهنگ و طراحی را درک کنیم و تأثیر دوگانه فرهنگ بر طراحی و طراحی برای فرهنگی خاص را مورد بررسی قرار دهیم.
مطالب مرتبط
فیلم نشست های تخصصی علوم شناختی و رسانه منتشر شد
۱۳ / آبان / ۱۴۰۳
نشست تخصصی رسانه و علوم شناخت
۱۶ / مهر / ۱۴۰۳
هفته ۳۴ نشست طراحی
۱۲ / مهر / ۱۴۰۳