نشست هشتم انسان شناسی برای طراحی

بدون تردید در عصر حاضر صحبت از طراحی با کلمه کاربر گره خورده­است. طیف وسیعی از مطالعات طراحی در پروسه تفکر طراحی مبتنی بر شناسایی کاربران و نیازهای واقعی آن­هاست. طراحان بر این باورند که انسان­ شناسان بعنوان تأمین­ کنندگان روش­های تحقیق کیفی برای خیل وسعی از مطالعات طراحی برای شناسایی کاربران هستند و در بسیاری از پژوهش ­های منجر به خلق محصول بعنوان محققان بازار ایفای نقش می­کنند.

مطالعات گسترده در زمینه مردم­نگاری طراحی به مثابه­ی یک روش پژوهش در اواخر دهه ۹۰ میلادی به منصه ظهور رسید و بعنوان حلقه ­ی مفقوده جهان مصرف­ کننده و تولیدکننده مورد استفاده قرار گرفت. دنبال کردن بحث­های مرتبط با تولید محصولات و فراهم آورد پاسخ به سؤالات کاربران و ذی­نفعان تولید منجر به فاصله­ گیری طراحان از مطالبات کاربر مصرف­ کننده شد. لذا برای پرکردن این فقدان، طراحان ضمن ایجاد ارتباط نزدیک و شناسایی مصرف­ کنندگان بالقوه خود، روش­های پایه مردم ­نگاری کلاسیک (کار میدانی شامل مصاحبه ­های دقیق، و مشاهده مشارکتی) را با آن هماهنگ کردند.

طراحی شناختی بعنوان یکی از گرایش ­های طراحی بیش از هر چیز به شناسایی کاربران و داده­ های شناختی مبتنی بر آن نیازمندند. در هشتمین نشست از دورهمی ­های انجمن علمی طراحی ­شناختی و خلاقیت بر آنیم تا با دکتر حسین مدنی همراه شویم و انسان­ شناسی طراحی را به چالش بکشیم.