هوش مصنوعی و نظام آموزشی

رهنمودی برای سیاستگذاران
به رغم اینکه از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات «به روز و نوین» در برنامههای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی در فرآیندهای مرتبط با آموزش و یادگیری استفاده میشود، بهکارگیری آنها کاری غیر از خودکارسازی برخی روشهای منسوخ شده در کلاس درس سنتی را انجام نمیدهند… این در حالی است که انتظار میرود تواناییهای منحصربه فرد حاصل از کاربرد هوش مصنوعی موجب تحول در فرآیند یاددهی-یادگیری شود… اکنون، بر سیاستگذاران و مدیران واجب است اطمینان حاصل کنند کاربرد هوش مصنوعی که برای بهبود آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار میگیرد، صرفا تحت تاثیر روایتهای آرمانی مربوط به توانایی بالقوه آن قرار نگرفته باشد، بلکه آن را با دید تردید بنگرند تا توانمندیها و قابلیتهای ادعا شده را، با آزمونهای کاربردپذیری، مورد آزمایش قرار دهند… در واقع اگر دنیا بخواهد اطمینان حاصل کند که کاربردهای هوش مصنوعی نابرابریهای موجود را تشدید نمیکند، هر شهروند باید در مورد اینکه تعریف عملیاتی و قابلیتهای هوش مصنوعی چیست؟ هوش مصنوعی چگونه کار میکند؟ و کاربرد هوش مصنوعی چگونه ممکن است بر زندگی او تاثیر مثبت یا منفی گذارد؟ درک قوی و عمیقی به دست آورد.
مطالب مرتبط

اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی (مفاهیم، فرآیند و فنون)
۲۶ / بهمن / ۱۴۰۳

آموزش مهارت نوشتن از منظر شناختی
۲۶ / بهمن / ۱۴۰۳