پنجمین دورهمی طراحی شناختی: طراحی تعامل و تجربه

دونالد نورمن طراحی را به سه حوزه طراحی­ صنعتی، طراحی تعامل و طراحی تجربه تقسیم ­بندی کرده­است. طراحی تعامل؛ به برقراری ارتباط افراد با محصولات و فناوری می پردازد که با هدف غنی کردن فهم کاربران از محصول و دانستن ویژگی محصولات است. به زبان ساده طراحی تعاملی به طراحی رابط بین کاربران و محصولات می پردازد و یکی از اجزای مهم در طراحی تجربه ­ی کاربر است. اصطلاح «طراحی تعاملی» به مثابه­ی یک چتر است که جنبه‌های گوناگونی از حوزه طراحی را پوشش می‌دهد، از جمله: طراحی واسط کاربر، طراحی نرم‌افزار، طراحی کاربر- محور، طراحی محصول، طراحی وب، و طراحی سامانه‌های محاوره‌ای. از آنجا که طراحی تعاملی، یک مهارت میان‌رشته‌ای است، متخصصین این حوزه باید با علوم گوناگونی آشنایی داشته باشند؛ از جمله: روان‌شناسی، ارگونومی، طراحی صنعتی، علوم شناختی و اطلاع‌رسانی، گرافیک، انفورماتیک، و غیره. یکی از رشته ­هایی که بطور مستقیم با طراحی تعاملات در ارتباط است حوزه علوم شناختی – طراحی و خلاقیت است. بدون تردید فارغ التحصیلان رشته طراحی شناختی قادرند در طراحی تعاملات بهتر و تسهیل ارتباط انسان با محصولات گام بردارند.

مفهوم طراحی تعاملی حول محور طراحی شکل مصنوعات، محصولات و خدمات برای ارائه هر چه بهتر تجربه کاربر می چرخد. طراحی تجربه بر کیفیت محصول یا خدمات ارایه شده مؤثر است و موجب افزایش لذت کاربر در حین استفاده از محصول می شود. در پنجمین نشست از دورهمی­ های طراحی شناختی با دکتر شادان صادقیان همراهیم تا از طراحی تعامل و تجربه صحبت کنیم و ویژگی­ها . پارامترهای مؤثر بر طراحی این حوزه را بشناسیم.