اندیشه، خطا، یادگیری

پیشرفت‌های سریع و روزافزون «علوم عصب‌شناسی» NEUROSCIENCES نمونه‌ای است از آنچه که در فلسفه علم از آن به‌عنوان جهش و انقلاب علمی نام برده می‌شود.

علوم عصب‌شناسی به لطف ابزار تازه‌ای که فن‌آوری‌های «تصویربرداری از مغز در حال کار» fMRI، «کاشتن الکترود در مغز»، «اندازه‌گیری میکروالکتریکی، سلولی و مولکولی فعالیت‌های نورون‌ها» … و روش‌های متکی بر این فن‌آوری‌ها در اختیارش گذاشته‌اند، به بسیاری از پرسش‌ها، در رفتارشناسی، روانشناسی آموزشی، علوم شناختی، جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی، هوش مصنوعی، فلسفه و نظریه ذهن … که پیش از این، تنها براساس مطالعات نظری ارائه می‌شدند، پاسخ می‌دهد.

مقاله‌های این مجموعه، از نشریه‌های فرانسوی «علوم انسانی»، «مغز و روانشناسی»، «پژوهش»، «علم روان» و «دنیای هوش» برگزیده و ترجمه شده‌اند.

آنچه در این مقاله‌ها مشترک است، نتایج پژوهش‌های جدید در حوزه‌ی علوم عصب‌شناسی و روان‌شناسی در مورد اندیشه، خطا و یادگیری است.

هدف از گزینش و ترجمه این مطالب، در درجه نخست، اطلاع‌رسانی به متخصصان ایرانی رشته‌های گفته شده، و در درجه دوم، دعوت از متخصصان ایرانی به روی‌آوری بیشتر به علوم عصب‌شناسی و روش‌ها و ابزار آن، و توجه به دستاوردها و نتایج تحقیقات در این حوزه است.