دیزاین دیتامحور، از کشف تا خلق

هوش مصنوعی بدون تردید، مدتی است که به بحث روز محافل مختلف علمی و فناوری تبدیل شده­ است. مدت زیادی از ظهور هوش مصنوعی نمی گذرد، اما هوش مصنوعی، در همین مدت زمان کوتاه، خود را در زندگی ما جا کرده است. این فناوری برای اولین بار در اواسط دهه ۱۹۵۰ ظهور کرد. هوش مصنوعی کاتالیزوری است که به ما در کار و زندگی کمک می کند.

نمی­ توان نقش هوش مصنوعی را در طراحی انکار کرد. خلاقیت ذهن انسان بزرگترین تمایز بین ماشین و انسان است. هوش مصنوعی با مراقبت از برخی کارهای معمول باعث صرفه جویی در زمان و تلاش طراحان برای ایجاد ایده شده و به خلاقیت طراحان کمک می کند. هوش مصنوعی مانند یک دستیار مجازی برای طراح است.

هوش مصنوعی قهرمان بدون رقیب برای تجزیه و تحلیل رفتار و ترجیحات کاربر است. همچنین هوش مصنوعی قادر است مخاطبان مورد علاقه شما را کشف کند. این الگوریتم طرح ها و پلتفرم هایی را مشخص می کند که کاربران دوست دارند در آن وقت صرف کنند. این فرایند مسیر را برای طراحان هموار می کند، بنابراین یک طراحی سازگار، کاربر پسند و مؤثر تولید می شود. از دیگر تأثیرات هوش مصنوعی در پروسه تعامل انسان کامپیوتر می توان به قابلیت هوش مصنوعی در شناسایی و تفسیر نحوه تعامل افراد با طرح ها و محصولات دیجیتالی اشاره کرد. این قابلیت به ایجاد شخصیت برای محصولات کمک می کند.

در ششمین نشست از دورهمی­ های انجمن علمی دانشجویی طراحی شناختی با دکتر حامد عبدی همراه می شویم تا از پتانسیل فوق العاده هوش مصنوعی در طراحی آگاه شده و طراحی مبتنی بر داده را شناسایی کنیم.