مغز پویا: ماجرای مغزی که هر لحظه تغییر می‌کند

دیوید ایگلمن در مغز پویا تصویری متفاوت از مغز ارائه می‌کند که در پاسخ به تجربه اش از جهان لحظه به لحظه تغییر می‌کند. نورون های مغز به همان اندازه که با یکدیگر همکاری دارند، به شدت با هم رقابت می‌کنند. درست مثل کشورهای همسایه، آن‌ها نیز به خاطر قلمروشان خود را به خطر می‌اندازند و با سرسختی از آن دفاع می‌کنند. جنگ‌های مرزی که در طول عمر مغز در جریان است باعث می‌شود نقشه مغز بار دیگر به گونه ای ترسیم شود که تجارب و اهداف فرد را در ساختار مغز او منعکس کند. به عبارتی، یادگیری هر چیزی در طول عمر، مهارتی جدید، گوش دادن به آهنگی جدید، برانگیخته شدن احساستان با دیدن عکسی خاطره انگیز و شنیدن صدای کسی که دوستش دارید همه این‌ها باعث می‌شود مغزتان هر لحظه تغییر کند. بخشی از پرسش هایی که پاسخ آن‌را در این کتاب خواهید یافت:

مغز ما چگونه از درون حفره تاریک جمجمه که درآن محبوس است، جهان را جذب و نقشه ای از بدن را ترسیم می‌کند؟ چرا مردم در دهه ۱۹۸۰میلادی صفحات کتاب را کمی قرمز رنگ می‌دیدند؟ چرا بهترین کمانگیر جهان دست ندارد؟ چرا هر شب می‌خوابیم و این موضوع چه ارتباطی با چرخش زمین دارد؟ وجه اشتراک ترک مواد مخدر و دل شکستگی در چیست؟ چرا دشمن خاطرات زمان نیست، بلکه خاطرات دیگر است؟ چگونه فرد نابینا با زبانش می‌بیند و فرد ناشنوا با پوستش می‌شنود؟ آیا ممکن است روزی بتوانیم از روی ساختار میکروسکوپی حک شده در انبوه سلول‌های مغز یک شخص، به جزئیات زندگی او پی ببریم؟ آیا افراد نابینا واقعی از توانایی شنیداری بهتری برخوردارند؟ میزان انعطاف پذیری مغز چقدر است؟

«مغز پویا: ماجرای مغزی که هر لحظه تغییر می‌کند»  از جمله کتاب‌های جدیدی است که به کتابخانه موسسه اضافه شده است. این اثر توسط دیوید ایگلمن نگارش و توسط دکتر معصومه ملکیان ترجمه شده است. انتشارات تهران سایلاو در سال ۱۳۹۹ این کتاب را منتشر کرده است.

مطالب مرتبط