نگاهی گذرا به فعالیت های شتاب دهنده شناختی

شتاب دهنده  شناختی (COGNOTECH) در مدت کوتاهی از زمان راه اندازی آن توسط موسسه آموزش عالی علوم شناختی اکنون  بعنوان یک مرکز پیشگام در حوزه­ علوم شناختی نمایان شده است. این شتاب دهنده شناختی فضایی را فراهم آورده‌ است تا علوم شناختی از آزمایشگاه ها و دانشگاه ها مهاجرت کرده و در قالب فناوری نوین  وارد جامعه و زندگی افراد شود.

شتاب دهنده شناختی امیدوار است تا جامعه‌ قدرتمندی از ” کمک نوآورها ” یا استارتاپ های علوم شناختی متشکل از  نوآوران، محققان و کارآفرینان بسازد که قادر باشد به مسائل روز با نگاه علوم شناختی پاسخ دهد و برای آنها محصولی نوآورانه ارائه کند.

نگاهی به فعالیت های شتاب دهنده شناختی  طی یکسال ۱۴۰۰ خورشیدی نشاندهنده موفقیت قابل توجه در فراهم ساختن زمینه های لازم جهت نیل به اهداف له عنوان شتابدهنده پیشگام در حوزه علوم شناختی است که به کمک یک گروه بین رشته ای به استارتاپ های حوزه مغز و علوم شناختی خدمات پیش شتابدهی و شتابدهی را ارائه می دهند.

گزارش شتاب دهنده شناختی حاکیست  به گروه هایی که بعد از ارزیابی اولیه وارد دوره پیش شتابدهی می شوند خدمات منتورینگ در حوزه های مختلفی نظیر شناختی، فنی و کسب و کار ارائه می دهد و شبکه سازی های اولیه لازم را برای آنها  تسهیل می کند. در صورت پذیرفته شدن تیم برای دوره پیش شتابدهی علاوه بر سرمایه گذاری اولیه با بذری، خدمات پیشرفته تر منتورینگ های شناختی، فنی و کسب و کاری، تیم سازی، شبکه سازی،برندینگ و تجاری سازی، اختصاص فضای کار اشتراکی و آزمایشگاهی و همچنین تسهیل فرآیند جذب سرمایه ارائه می شود.

شرایط اولیه و لازم برای پذیرش گروه ها در شتابدهنده شناختی عبارت است از:

۱- داشتن ایده ی اولیه و نیز تشکیل گروه متشکل از حداقل دو نفر (از شرکای اصلی) الزامی است.

۲_ اولویت با طرح هایی است که به نیازهای روز حوزه علوم شناختی پاسخ داده و قابلیت تجاری سازی داشته باشد.

۳- داشتن محصول اولیه یا مدل کسب و کار جهت پذیرش در شتاب دهنده الزامی است.

۴- اولویت پذیرش با تیم هایی است که امکان حضور حداقل ۳۰ ساعت در هفته در شتاب دهنده را داشته باشند.

ایده های فناورانه ارائه شده در حوزه های مختلف علوم شناختی که قابلیت تجاری سازی داشته باشند مورد پذیرش قرار خواهند گرفت. این حوزه ها شامل، علوم اعصاب ، هوش مصنوعی،توانبخشی، روانشناسی زبان شناسی، علوم تربیتی رابط های مغز و رایانه، پردازش داده های شناختی و … می باشد.

کاگنوتک تاکنون سه چالش مختلف در حوزه بازی های شناختی، توسعه فناوری محصولات و خدمات شناختی سالمندان و همچنین خدمات شناختی ویژه کودکان با اختلالات عصب رشدی ارائه نموده است. هدف از برگزاری چالش ها، جذب ایده ها و تیم ها با ارائه مسائل واقعی حوزه علوم شناختی بود. در خلال دوره های پیش شتابدهی برگزار شده در این چالش ها ۶۲ تیم آموزش های شناختی ،فنی و کسب و کاری را دریافت کردند و در نهایت در یک رقابت تیم های برترمورد حمایت مادی و معنوی شتابدهنده و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی قرار گرفتند. در نوع دیگری از فرآیند جذب ایده هر تیم می تواند در فرخوان آزاد کاگنوتک از طریق سایت شتابدهنده ایده خود را ثبت کرده و بعد از ارزیابی های اولیه وارد دوره پیش شتابدهی و شتابدهی شود.

تاکنون ۷ تیم توانسته اند از میان چالش های برگزار شده و فراخوان های آزاد وارد دوره شتابدهی کاگنوتک شوند و از سرمایه اولیه و خدمات منتورینگ، کارگاه های تخصصی و استقرار بهره مند گردند. تیم های مستقر در شتابدهنده شناختی عبارتند از:

  • چلچلی : استارتاپ چلچلی یک بازی شناختی مبتنی بر مهارت های روزمره زندگی است که حافظه افراد بزرگسال را در یک رقابت جذاب به چالش می کشد. چلچلی بعد از دریافت خدمات شتابدهنده شناختی کاگنوتک موفق به عقد قرارداد همکاری با اداره کل سلامت شهرداری تهران و همچنین به عنوان بازی برتر سال ۱۴۰۰ انتخاب شد و از طریق کافه بازار و سیبچه قابل دریافت می باشد.
  • نوروکید: استارتاپ نوروکید یک اپلیکیشن جامع در حوزه اتیسم است که به غربالگری و ارائه بازی های شناختی مورد نیاز کودکان اتیسم می پردازد. نوروکید همچنین دارای بانک اطلعاتی بزرگی از مراکز مرتبط با حوزه اتیسم است. نوروکید هم اکنون در کافه بازار و سیبچه قابل دریافت می باشد.
  • کورتکس: یک استارتاپ حوزه منابع انسانی که از منابع انسانی سازمان ها را از لحاظ شناختی ارزیابی و سپس تمرینات دقیق و مرتبط با مشکلات شناختی شناسایی شده را ارائه می دهد. کورتکس در حال جمع آوری داده است و بزودی در بازار ورود رسمی خواهد داشت.
  • سیناپس : یک پلتفرم جامع حوزه علوم شناختی و مغز است که تمامی آنچه یک فرد در زمینه علوم شناختی احتیاج داشته بشد را فراهم می سازد. سیناپس از بخش های متعددی نظیر دوره ها، مقالات ، کتاب ها و بازی های شناختی تشکیل شده است.
  • فربود انگاره : استارتاپ شاه دزد وزیر یک بازی برد گیمی است که به افراد کمک می کند تا با بکارگیری حافظه فعال در حین بازی مغز خود را به چالش کشیده و با دیگران مهارت های شناختی خود را مقایسع کند. شاه دزد وزیردر حال حاضر به دنبال سرمایه گذار است.
  • تیم xr medics برنامه های واقعیت مجازی جهت استفاده بالینی ارائه می دهد. محصولات این تیم شامل تمرینات حرکتی توام با ویژگی های شناختی می باشد. Xr medics  نیز در حال حاضر در حال جمع آوری داده برای ارائه کار به عنوان یه کار بین المللی می باشد.
  • اتاق فرار شناختی راش اولین اتاق فرار به سبک معمایی و مبتنی بر یافته های علوم شناختی می باشد. در طول این اتاق فرار ارزیابی های شناختی و تمرینات مسئله محور ارائه می گردد.تیم منسجم راش در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه جهت تجهیز فضای اتاق فرار شناختی طراحی شده خود می باشد.