نشست ۲۳ ام انجمن علمی طراحی شناختی

مانند خیلی از وبسایت‌­ها و اپ‌­های موبایل که روزانه با آن‌ها در ارتباط هستیم بازی‌­های ویدیویی نیز دارای مؤلفه‌های رابط کاربری مشابهی هستند که به بازیکن در بدست آوردن اطلاعات، رسیدن به اهداف و … کمک می­کند. از صفحه شروع بازی گرفته تا جدول امتیازدهی، طراحی رابط کاربری بازی یک امر مهم در بازی‌ها هستند که میزان سرگرمی و لذت بازی را تعیین می­‌کنند.

بازی هنگامی که ساخته می‌شود، یک مفهوم کاملا بصری و تعاملی دارد اما تجربه آن یک مفهوم انتزاعی است که به حس و حال شما از بازی برمی‌گردد. این که شما چه حسی از بازی اوری (Ori) دریافت کرده‌اید، به نحوه مدیریت تجربه کاربری بازی‌سازان آن بازی برمی‌گردد.

در واقع این ترکیب طراحی بازی توسط مکانیک‌ها و طراحی تجربه کاربری است که یک گیم‌پلی جانانه می‌سازد. تجربه کاربری یعنی چالش‌هایی برای سرگرم کردن بازیکن وجود داشته باشد و علاوه بر آن با توجه به مفهومی که بازی‌ها امروزه دارند، تجربه نوآورانه‌ای از نظر فرهنگی هم به‌همراه داشته باشند. این یعنی استراتژی محتوا.

عملا، چند قانون اساسی برای طراحی تجربه کاربری وجود دارد که البته بهتر است رعایت شود:

  • طراحی کاربری هر آیتم: زمانی که هر آیتمی که طراحی می‌کنید کاربردی باشد دسترسی به مکانیک‌های بازی راحت‌تر می‌شود. هر آیتم معنای خاص خودش را می‌گیرد و هیچ‌کدام بی‌دلیل استفاده نمی‌شود
  • نوشتن روایت بازی: روایت بازی از مهم‌ترین اجزای یک تجربه بازی است. داستان‌ها تجربه کاربری را شکل می‌دهند.
  • روان‌شناسی و مردم‌شناسی: این دو اصل متفاوت از هم ولی هر دو به یک اندازه مهم و اصولی هستند. شما باید با مباحث روان‌شناسی آشنا شوید تا بتوانید آن‌ها را برای فرد دیگری طراحی کنید. مطالعات رفتاری و شناخت رفتارهای درونی نیز به این موضوع کمک خواهد کرد.

زمان: چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱ـ ۲۲

لینک ثبت‌نام: https://m0h.ir/b3abzy

مطالب مرتبط