نشست سیزدهم انجمن علمی طراحی و خلاقیت

طراحی ­شناختی عبارتند از فهمیدن انسان یا درک سطوح شناختی در انسان و بکار بردن این توانایی­ ها در خصوص بهتر کردن ارتباط انسان با محیط، محصول، خدمات، سیستم ­ها، و … که با آن درگیر است، معرفی کرد. همه ­ی وظایف طراحان شناختی در راستای بکار بردن این دانش برای مزیت انسان­ ها و برقراری پل ارتباطی میان انسان و پیشرفت اجتناب­ ناپذیر تکنولوژی است.

طراحی شناختی استفاده از بینش­های طراحی، علوم اعصاب و روانشناسی شناختی تؤامان در ایجاد طرح های مؤثرتر است. روانشناسی شناختی و علوم اعصاب در راستای پاسخگویی به این سؤالات است که در فروشگاه­ های آنلاین چه چیزی کاربران را به سمت خود ترغیب می­کند؟ یا چه پارامترهای بر تصمیم خرید کاربر مؤثر است؟ چه انگیزه ­هایی سبب می­شود تا یک عکس را در شبکه ­های اجتماعی به اشتراک بگذاریم و در نهایت چه نشانه­ های تصویری منجر به تصمیم خرید کاربر می­شود. طراحی شناختی ؛ همچنین از دیگر زمینه های احساسی و شناختی مرتبط با کاربر استفاده می­کند تا درک ما را از نحوه واکنش افراد در برابر طراحی­ ها و محصولات محسوس و دیجیتال – مانند زمینه های تجزیه و تحلیل تصویر رایانه ­ای (توانایی رایانه ها برای تجزیه و تحلیل ترکیب تصاویر، یا حتی تشخیص آنچه در تصویر نشان داده شده، کمک کند) اقتصاد رفتاری (مطالعه نحوه انتخاب ما – اغلب ظاهراً غیر منطقی – در هزینه کردن پول خود) و ارتباط انسان و رایانه آگاه نماید. از سوی دیگر ما در این رشته رفتار و نحوه تفکر طراحان را مورد بررسی قرار می­دهیم تا الگوی تفکر، خلاقیت و حل مسأله آن­ها را مدلسازی و در سایر دیسیپلین ­ها استفاده نماییم.

در سیزدهمین نشست از مجموعه نشست­های انجمن علمی طراحی و خلاقیت، برآنیم تا رشتۀ علوم شناختی-طراحی و خلاقیت را بهتر بشناسیم، با چالش ­ها و وجوه مثبت این رشته آشنا شویم و در نهایت درخصوص بازارکار فارغ ­التحصیلان این رشته به گفت­وگو بپردازیم. چنانچه سؤالاتی از این رشته برای شما بی پاسخ مانده در این نشست مارا همراهی کنید و از ما بپرسید.